Usability

Hoe maak je iets gebruiksvriendelijk?

Voor wie

Leerlingen havo en vwo, 5e of 6e klas.

Beschikbaarheid

De conceptversie is vanaf september 2020 beschikbaar.

Je hebt het vast wel eens bij de hand gehad: een app of een website waar je gefrustreerd van raakt omdat de gebruikersinterface helemaal niet logisch is. In deze module leer je hoe je een interface kunt maken die juist heel gebruikersvriendelijk is. Je leert hoe je kunt onderzoeken in hoeverre een gebruikersinterface geschikt is. En dat is belangrijk, want al biedt de app nog zo veel mogelijkheden, als de interface niet goed werkt zullen mensen het niet gaan gebruiken.

Wat vind jij een gebruiksvriendelijke website?

Activiteiten

Dit zijn de belangrijkste activiteiten binnen de module:

  • Je gaat de interface van een website op een gestructureerde manier evalueren: een usability-onderzoek. Je werkt daarbij in kleine groepen. Je krijgt eerst theorie en oefeningen aangereikt over hoe je dat kunt doen, bijvoorbeeld op basis van zogenoemde heuristieken van Nielsen, zoals:
    • Laat zien wat er gebeurt
    • Bied hulp bij fouten
    • Zorg voor een overeenkomst tussen het systeem en de echte wereld
  • Je krijgt technieken aangereikt om de kwaliteit van de interface te evalueren, bijvoorbeeld door gebruikers hard op te laten denken terwijl ze de site bezoeken (subjectieve evaluatie). Of door precies bij te houden waar een gebruiker naar kijkt, of hoe lang hij of zij iets bekijkt (objectieve evaluatie).
  • Tot slot doe je een voorstel voor verbetering van de site zodat deze gebruikersvriendelijker wordt. En dus beter bruikbaar voor mensen die de site bezoeken.

Locatie materiaal

Hieronder vind je een conceptversie van het lesmateriaal, dat kan worden gebruikt om te testen.

Voor de docent

Materiaal

De module komt beschikbaar in Word en PDF-formaat.

Vereiste hard- en software

Er zijn geen speciale vereisten aan hard- of software, behalve een standaard webbrowser.

Voorkennis

Er zijn geen eisen aan de voorkennis van de leerlingen.

Belangrijkste begrippen

De belangrijkste begrippen bij deze module zijn Usability vs User Experience, Understandability, Learnability, Operability, Attractiveness, Compliance, Functionalisme, subjectieve en objectieve evaluaties, usability onderzoek.

Omvang

De omvang van de module bedraagt ongeveer 40 SLU.

Docentenhandleiding

De docentenhandleiding is beschikbaar via het materiaal.

Geef een reactie