Voor wie
Leerlingen havo en vwo, 4e, 5e of 6e klas.
Beschikbaarheid
De conceptversie is beschikbaar vanaf september 2020.
In deze module leer je inzien en begrijpen dat technologie niet objectief en waardevrij kan zijn, en altijd een afspiegeling vormt van bepaalde waarden en normen, ook al wordt dit niet expliciet gemaakt.
Wat zijn de gevolgen van de ontwikkeling van de computer op de maatschappij?
Activiteiten
Dit zijn de belangrijkste activiteiten binnen de module:
- Je gaat je verdiepen in technologie en doet onderzoek naar de effecten van een bepaalde technologie in een bepaald domein.
- Andere activiteiten in de module zijn interviews, discussie en debat, reflectie en het ontwerpen van een vernieuwende oplossing.
Locatie materiaal
Via deze link vind je het materiaal: https://ieni.github.io/inf2019/themas/q-maatschappij-individu
Voor de docent
Opbouw
De module bestaat uit 3 los te volgen deelmodules, vanuit verschillende contexten:
- wearables en gezondheid
- algoritmiek en ethiek
- smart cities of autonome systemen
Vereiste hard- en software
Er zijn geen speciale vereisten aan hard- of software.
Voorkennis
Voor deze module is geen voorkennis vereist.
Belangrijkste begrippen
De belangrijkste begrippen bij deze module zijn exclusion, privacy, culturele en ethische en juridische aspecten, gezondheidstheorieën: de naturalistische, actie-theoretische en fenomenologische gezondheidstheorie.
Wijze van beoordelen
Het onderzoek van de leerlingen wordt beoordeeld op basis van een meegeleverd format.
Omvang
De omvang van de module is ongeveer 40 SLU.
Docentenhandleiding
De docentenhandleiding is beschikbaar via het materiaal.