Voor wie
Leerlingen havo en vwo, 4e, 5e of 6e klas.
Beschikbaarheid
Sinds maart 2020
Veel van de toepassingen die tegenwoordig worden ontwikkeld zijn gemaakt met een object-georiënteerde programmeertaal. In deze module leer je hoe je met object-georiënteerd programmeren een game kunnen ontwikkelen. Daarbij gaat de module in op belangrijke aspecten van game-design: wat maakt dat een spel aantrekkelijk is?
Wie speelt straks de hoofdrol in jouw eigen game?
De module bevat ontzettend veel voorbeelden van spellen en kleine programmaatjes.
Activiteiten
Dit zijn de belangrijkste activiteiten binnen de module:
- De module bestaat uit een uitgebreide set opdrachten. Daarin bekijk je voorbeeldprogramma’s, pas je deze aan en maak je zelf programmaatjes.
- In het derde hoofdstuk leer je over belangrijkste aspecten van games (flow, leereffect, feedback, timing, levels, etc).
- Tot slot ontwerp en ontwikkel je zelf een spel.
Locatie materiaal
De module is beschikbaar via PDF. De voorbeelden zijn via een online omgeving beschikbaar, zie: https://ieni.github.io/inf2019/themas/oo-games.
Voor de docent
Opbouw
De module bestaat uit drie hoofdstukken:
- Kennismaken met de p5js-omgeving en herhaling programmeren
- Object-georiënteerd programmeren
- Game-design
De module kan worden afgesloten met een eindopdracht, waarbij de leerlingen een spel ontwerpen en ontwikkelen.
Vereiste hard- en software
De leerlingen programmeren in p5js: dat is een Javascript-bibliotheek waarmee je op een toegankelijke manier games en grafische toepassingen kunt maken. Je kunt alles online doen. Voor het programmeren kan het echter handig zijn een goede editor te gebruiken die op de eigen computer is geïnstalleerd.
Voorkennis
Een basis in programmeren is een pre (zie domein D uit het kernprogramma). In hoofdstuk 1 is er echter veel aandacht voor herhaling van de belangrijkste programmeerconcepten.
Belangrijkste begrippen
De belangrijkste begrippen bij deze module zijn object-georiënteerd programmeren, games, flow-charts, game-play, design patterns.
Keuze en verdieping
De module bevat allerlei verdiepingsopdrachten voor leerlingen die meer aan kunnen. Daarnaast bevatten de eerste twee hoofdstukken voor elke paragraaf eindopdracht die de leerlingen kunnen maken, in plaats van het maken van de opdrachten in de paragraaf. Leerlingen die dat aankunnen kunnen op die manier laten zien de stof te beheersen.
Wijze van beoordelen
Voor hoofdstuk 1 is er een voorbeeldtoets voor zowel havo als vwo. Daarnaast ontwerpen en ontwikkelen de leerlingen een eigen spel dat kan worden beoordeeld.
Omvang
Elk hoofdstuk is ongeveer 20 SLU. Met de verdiepingsopdrachten wordt het meer, maar sommige leerlingen zullen er ook sneller doorheen gaan. De omvang van de eindopdracht (ontwerp en ontwikkel een spel) is geheel vrij.
Docentenhandleiding
De docentenhandleiding is beschikbaar via het i&i forum. Om toegang te krijgen tot dit materiaal is het nodig om je daar als “docent” te laten registreren (zie het “welkom”-bericht op het forum).